تفکر بسیجی

اگر بر کشوری نوای دلنشین «تفکر بسیجی» طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید.

تفکر بسیجی

اگر بر کشوری نوای دلنشین «تفکر بسیجی» طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید.

تفکر بسیجی

«بسیجی» باید در وسط میدان باشد تا «فضیلت‌های اصلی انقلاب» زنده بماند. سیدناالقائد
انشاءالله این وبلاگ تلاشی است برای تبیین، توضیح، اشاعه و گسترش «تفکر بسیجی» در حوزه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی بر اساس «مبانی تفکر انقلاب اسلامی» که از «حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه)»، «امام خامنه ای(مدظله العالی)» و «شهید مطهری(رحمه الله)» آموخته ام.
مصطفا طاهری-تهران- دانشگاه امام صادق(ع)

طبقه بندی موضوعی

نقش هیئات مذهبی در دانشگاه ها

سه شنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۲، ۱۱:۳۳ ب.ظ

اگر اشتباه نکنم حدود سه یا چهار سال پیش این یادداشت رو با عنوان «غیب اندیشی در هیئات مذهبی» به رشته تحریر درآوردم:

بولتن نیوز


از جمله آفاتی که متأسفانه تاکنون از محیط های دانشگاهی اصلاح نشده و برای آن راه حلی نیز اندیشه نشده است، تدریس متون غربی به خصوص در رشته های علوم انسانی است.
علوم انسانی به صورت مستقیم بر جهان بینی انسان اثرگذار است و خواسته یا ناخواسته در اندیشه انسان و در نوع نگاه او به هستی تغییراتی را ایجاد می کند.

از جمله مؤلفه های اساسی که در اکثر متون غربی دانشگاهی قابل مشاهده است، انقطاع آن از ماوراء الطبیعه و جدایی از جنبه های فوق مادی پدیده هاست. "پوزیتویسم" که در علوم انسانی غرب حاکم است، "حس گرائی" را در دانشجویان و اندیشمندان این حوزه القاء می کند. دانشجویانی که مقهور این نوع نگاه می گردند در اولین برخورد با یک پدیده به دنبال توجیهات مادی آن می گردند و توجهی به مبداء حقیقی آن موضوع دیگر نخواهند داشت.

یکی دیگر از مؤلفه های اساسی آثار غربی در حوزه علوم انسانی "سکولار بودن" آن هاست. اگر سکولار بودن را جدائی دین از ساحت های مختلف اجتماع به ویژه سیاست تعریف نمائیم، با این نگاه توحید ربوبی خداوند را زیر سؤال برده ایم. اکثر دانشمندان غربی که آثار آنان در مجامع دانشگاهی تدریس می شود خداوند را قبول دارند ولی "خدا بما هو خالق" را و نه "خدا بما هو شارع" را.

راه حل اصلی برای این معضل، اسلامی کردن متون درسی است که باید به صورت جدی پیگیری و دنبال شود، اما آنچه که می تواند به عنوان یک مسکّنی قوی این درد را مرهم باشد، هیئات مذهبی در دانشگاه هاست. با این توضیح که علاوه بر تأکید های بسیاری که از سوی ائمه (ع) جهت برگزاری محافل عزاداری و مناجات و توسل وارد شده است (دلایل نقلی)، این محافل اثرات و برکات زیادی نیز دارند.

مناجات و سخن دل با "مظهر غیب مطلق" و حضرت حق گفتن از جمله ارکان های اصلی هیئت های مذهبی است که "غیب اندیشی" را به مخاطبان خود تزریق می کند.

انسانی که به واسطه درگیر شدن با متون پوزیتویستی از جنبه های غیبی هستی غافل شده است، هیئت را به مثابه تِذکاری می داند که بر عقل و دل او تلنگر می زند و او را به اندیشه توحیدی نزدیک می گرداند.
همچنین مناجات با حضرت ولیعصر (عج) که از دیگر مظاهر غیب هستند، از همان طریق غیب اندیشی را برای مستمع به ارمغان می آورد. جوان مسلمانی که در دوران غیبت در جلسات مذهبی شرکت می کند، چگونگی ارتباط با امام غایب از نظر خویش و ارتباط با واسطه فیض هستی را می آموزد. 
از سوی دیگر در این جلسات با تکیه بر مظاهر و جلوه های توحید ربوبی خداوند زنگارهای سکولاریسم که بر جان دانشجو نشسته است نیز از بین می رود.

هیئات مذهبی نه تنها بر جنبه معرفتی و دانشی فرد اثرگذار هستند بلکه با تحریک احساسات و برانگیختن آن ها اثر بسیار زیادی بر مخاطب می گذارند و از این حیث نیز دارای اهمیت و کارکردی دو چندان هستند.

فلذا تأسیس و راه اندازی این جلسات امری مهم و دعوت از دانشجویان برای شرکت در آن امری مهم تر است که باید در مرتبه اول از سوی خود دانشجویان و سپس مسئولین امر دنبال شود.

نظرات  (۲)

  • امیرحسین رشیدی
  • سلام مطلب خوبی بود.آقا مصطفا منتظر تحلیل ها و یادداشت های جدید شما هستیم.یا علی
  • علی زرودی
  • سلام
    شاید این صوت خوبی برای وبلاگ شما باشه
    http://eydad.com/prco/XXXX9IK.htm

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی