تفکر بسیجی

اگر بر کشوری نوای دلنشین «تفکر بسیجی» طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید.

تفکر بسیجی

اگر بر کشوری نوای دلنشین «تفکر بسیجی» طنین انداز شد چشم طمع دشمنان و جهانخواران از آن دور خواهد گردید.

تفکر بسیجی

«بسیجی» باید در وسط میدان باشد تا «فضیلت‌های اصلی انقلاب» زنده بماند. سیدناالقائد
انشاءالله این وبلاگ تلاشی است برای تبیین، توضیح، اشاعه و گسترش «تفکر بسیجی» در حوزه های گوناگون زندگی فردی و اجتماعی بر اساس «مبانی تفکر انقلاب اسلامی» که از «حضرت امام (رضوان الله تعالی علیه)»، «امام خامنه ای(مدظله العالی)» و «شهید مطهری(رحمه الله)» آموخته ام.
مصطفا طاهری-تهران- دانشگاه امام صادق(ع)

طبقه بندی موضوعی

مکتب تربیتی بسیج

دوشنبه, ۷ مرداد ۱۳۹۲، ۱۲:۵۱ ب.ظ

سلام، این یادداشت نیز مثل یادداشت قبلی برای درج در نشریه حیات نگاشته شده بود، حدوداً دو سه سال پیش...

هنوز هم معتقدم «بسیج» نهادی است برای «تربیت انسانی در طراز انقلاب اسلامی»...

البته نهادی که بناست «کانون اشاعه و گسترش تفکر بسیجی» باشد و با این معیار باید سنجیده شود...


مکتب تربیتی بسیج


 

1-   شاید به خاطر داشته باشید که در کتاب جامعه و تاریخ شهید مطهری انواع نگاه ها به فرد و جامعه را بررسی کردیم و رویکردهای متفاوتی که تشکیل دهنده طیفی از نظریات از اصالت فرد گرفته تا اصالت جامعه را مشاهده کردیم و در نهایت با نظر خود استاد مطهری آشنا شدیم.

2-      در پاسخ به این سوال که  فرد اصالت دارد یا جامعه،هر پاسخی بدهیم هدف و غایت نظام تربیتی ما متفاوت خواهد شد.

در صورتی که اصالت را برای فرد در نظر بگیریم باید غایت نظام تربیتی ما پرورش انسان کامل باشد و نه جامعه کامل زیرا جامعه حقیقتی جز جمع افراد نیست. در واقع ما باید افرادی را در نظام تربیتی به وجود  آوریم که دارای سه ویژگی ای که برای انسان کامل ذکر می کنند داشته باشیم یعنی: پرورش تمامی ابعاد به صورت هماهنگ و در حد اعلی.

اما اگر اصالت را به جامعه دادیم نقطه غایی تربیت باید به سمت جامعه کامل پیش برود و نه یک انسان و فرد کامل.با این نگاه در حقیقت باید یک جامعه داشته باشیم که به صورت کلی دارای 3 ویژگی تکاملی باشند، همه ابعاد، به صورت هماهنگ و در حد اعلی.

3-   حال اگر مبنای شهید مطهری را در رابطه با موضوع اصالت فرد و اصالت جامعه بپذیریم و قبول کنیم که براساس نگاه اسلامی هم فرد اصالت دارد و هم جامعه، نقطه غایی تربیتی یک نظام و یا یک سازمان به کدام سمت و سو باید باشد؟

تربیت به معنی رشد و پرورش دادن استعدادهای وجودی انسان و رساندن آنان به غایت خودش است.

در وجود انسان استعدادهای گوناگونی به ودیعه نهاده شده است که هر فرد باید آن ها را به صورت هماهنگ و تا حد اعلی رشد دهد اما خداوند متعال، استعدادهایی را میان انسان ها مشترک و استعدادهای دیگری را نیز در میان افراد غیر مشترک قرار داده است. (یکی از علل تفاوت افراد در خلقت می تواند همین تشکیل جوامع برای رفع نیازهای یکدیگر باشد که توضیح داده خواهد شد)

با این نگاه انسان ها از لحاظ ابعاد مشترک بسیاری که دارند باید دارای یک جامعیت معقولی باشند اما به واسطه تفاوت هایی که خداوند میان آن ها قرار داده است باید دارای برنامه تربیتی خاصی نیز  باشند.

با این نگاه انسان هایی کامل هستند که ابعاد مشترک انسانی خود را رشد دهند و همچنین با پرورش ویژگی های خاص خود علاوه بر تکمیل شخصیت خود، نقش های گوناگون جامعه را نیز بر عهده بگیرند تا جامعه نیز به نقطه کمال خود نزدیک شود.

4-   اگر بیانات مقام معظم رهبری را دنبال کنیم به این نتیجه می رسیم که سنخ مطالبات ایشان از دانش آموزان و دانشجویان معطوف به پرورش ابعاد مشترک است فلذا دارای یک جامعیت زیادی است اما همین افراد که وارد نقش های گوناگونی می شوند، به عنوان مثال کارگزاران دولت، نمایندگان مجلس، مداحی، شاعری و... سنخ مطالبات به سمت جنبه های تخصصی افراد معطوف می شود البته این موضوع درصورتی محقق می شود که افراد به درستی استعداد خاص خود و نقشی را که در جامعه باید میپذیرفتند را انتخاب کرده باشند.

فلذا با این نوع نگاه است که خودشناسی موضعیت پیدا می کند و اگر فردی به این  خودشناسی برسد دیگر دچار تردید و دودلی برای پذیرفتن نقش های گوناگون نمی شود و همچنین با  پرورش ابعاد مختلف استعدادهای خود ، هم به سمت تکامل خود نزدیک می شود و هم جامعه را به سمت تکامل پیش می برد.

5-      حال باید این نگاه را بومی کرده و در تشکلی مانند بسیج دانشگاه پیاده نمائیم.

آنچه که معمولاً افراد مختلف در تشکل بسیج دچار آن می شوند نگاهی همانند اصالت جمعی و اصالت سازمانی است با این دید هر مسئول واحدی قصد د ارد افرادی تربیت نماید که تنها در حوزه تخصصی خود رشد پیدا کند مثلاً مسئول پژوهش و نشر قصد تربیت افرادی که فعال در بحث نظریه پردازی باشند، گردان عاشورا تربیت نیروهایی که متخصص در فنون نظامی باشند و...

درحالی که یک دانشجوی بسیجی قبل از آنکه وارد حوزه تخصصی شود و یا لااقل همزمان با رشد استعداد اختصاصی که در وجودش به ودیعه نهاده شده است باید ابعاد مشترک و ضروری را پرورش دهد.

6-   با  بیان اهمیت برنامه ریزی جهت یک نظام آموزشی در بسیج احساس می شود که در مرتبه اول جامعیت را منتقل نماید و در مرحله بعد افراد را برای ورود به عرصه های تخصصی آماده کند.

جایگاه نیروی انسانی بسیج نیز در این نظام کمک به افراد جهت شناسایی  استعدادها و زمینه های تخصصی افراد(خودشناسی) می باشد.

7-   با این تعریف بسیج دیگر تنها یک تشکل نیست، بسیج یک نهاد نظامی، سیاسی و یا غیره نیست بلکه یک نهاد تربیتی است که هدف اول آن تربیت نیروهایی جامع و دغدغه مند برای رفع نیازهای اسلام و انقلاب اسلامی خواهد بود.  و تمامی برنامه ها با رویکردی تربیتی طراحی خواهد شد.

8-   اگر این نگاه به بسیج رواج پیداکند فهم این موضوع که در این نظام همه افراد به خصوص مدیران دارای نقش مربی هستند و مشغول تربیت هستند، آسان تر خواهد بود.

در بسیج همه افراد حتی آنان که مشغول تربیت کردن هستند نیز در واقع مشغول تربیت شدن و آموختن هستند.

در نتیجه این ما نیستیم که به بسیج خدمت می کنیم، بلکه این مکتب تربیتی بسیج است که به ما خدمت می کند و ما را به سمت تکامل پیش میبرد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی